Thursday, May 10, 2012

Layanan Islam menarik hati Yahudi Khaibar

KEJAYAAN umat Islam menawan Kota Khaibar menyebabkan kaum Yahudi melarikan diri dengan meninggalkan harta-benda, tanah-tanah ladang dan kebun mereka.

Harta lain yang ditinggalkan termasuk hamba-hamba, emas, perak dan pelbagai jenis peralatan senjata yang kesemua ini dijadikan ghanimah untuk dibahagikan kepada para tentera Islam.

Rasulullah kemudiannya telah membahagikan harta rampasan perang tersebut dengan penuh bijaksana dan adil mengikut syariat yang ditetapkan.

Pembahagian itu dilakukan dengan membezakan antara harta yang boleh pindah dengan yang tidak boleh pindah.

Harta yang boleh pindah itu termasuklah barang-barang perhiasan dan berharga seperti emas dan perak dibahagikan kepada bala tentera yang tidak berkuda satu bahagian dan kepada tentera berkuda diberikan dua bahagian.

Manakala harta yang tidak boleh pindah, terutamanya tanah dan kebun dibahagikan dengan dua cara. Yang pertama diserahkan semula kepada tuan tanah jika masih ada, dengan separuh hasil daripada tanah dan kebun tersebut akan diserahkan kepada pihak Islam.

Ini kerana tuan tanah itu lebih berpengalaman dalam mengendalikannya dan pihak Islam sendiri tidak mempunyai tenaga yang cukup untuk menguruskan tanah tersebut.

Kedua, mana-mana tanah yang tidak lagi bertuan akan diserahkan kepada pihak Islam sebagai pemilik baru.

Pun begitu, ada satu kisah menarik untuk pengajaran bersama.

Sedang baginda membahagi-bahagikan harta-harta tersebut, seorang tentera Islam dari keturunan Arab Badwi terkejut apabila diserahkan sebahagian harta rampasan itu kepadanya.

Lalu ditanya: “Apakah ini?” Lalu dijawab oleh para sahabat baginda: “Ini ialah bahagian untukmu yang diberikan oleh Rasulullah, maka terimalah dengan gembira.”

Lantas Arab Badwi itu terus mencari Rasulullah dan berkata kepada baginda sambil menunjuk lehernya: “Aku mengikutmu (ke Perang Khaibar) bukan kerana mahukan harta-harta ini. Tetapi kerana aku mahu supaya ada anak panah daripada pihak musuh yang mengenai bahagianku ini (mati syahid).”

Lalu Rasulullah menjawab: “Jika kamu benar terhadap Allah nescaya Allah menunaikan janji yang benar kepada kamu.”

Dengan hati yang tulus ikhlas, Arab Badwi itu benar-benar tidak mengambil walau sedikit pun harta rampasan perang tersebut.

Selepas itu dia pergi untuk melaksanakan pelbagai tanggungjawab yang lain.

Namun, tiba-tiba sebatang anak panah dibidik dengan laju dan terus tertancap di leher Arab Badwi itu ekoran masih ada lagi ada serangan pihak musuh.

Sebagaimana yang dipinta, ajalnya sampai dek serangan anak panah itu.

Lalu jasadnya yang mati syahid itu dibawa kepada Rasulullah, sambil menitiskan air mata baginda pun berdoa: “Ya Allah, Ya Tuhanku! Inilah hamba yang telah berhijrah kerana jalan-Mu dan dia telah dibunuh dan syahid di jalan-Mu jua, aku yang menjadi saksi kepada kematiannya ini.”

Setelah selesai harta-harta rampasan itu dibahagikan kepada tentera Islam termasuk juga kepada waris-waris tentera Islam yang mati syahid dalam perang itu, sudah tiba masanya baginda Rasulullah dan para pengikut yang lain kembali semula ke Madinah.

Sungguh berbeza suasananya kali ini. Jika dahulu tentera Islam datang menyerang dan mereka disambut dengan pertahanan yang kuat dan serangan yang bertubi-tubi daripada penduduk Yahudi.

Tetapi kini, suasana sedih bagaikan dua saudara rapat yang terpaksa berpisah.

Ini kerana walaupun ramai penduduk Yahudi itu melarikan diri sehelai sepinggang meninggalkan Khaibar namun ramai juga yang dibenarkan meneruskan kehidupan seperti biasa.

Mereka perlu mengusahakan ladang dan kebun kurma dengan bersyarat. Hasil yang diperoleh akan dibahagi dua, iaitu sebahagian milik mereka dan sebahagian lagi diserahkan kepada pihak Islam sebagai satu bentuk ufti.

Rata-rata penduduk Yahudi Khaibar itu semakin dapat menerima kehadiran dan kepimpinan Rasulullah dan berjanji untuk taat setia terhadap baginda.

Walaupun mereka mempunyai pemimpin di kalangan mereka sendiri namun Rasulullah tidak lagi dianggap musuh.

Malah mereka sangat terharu apabila tentera-tentera Islam turut membantu membaiki semula mana-mana bahagian kerosakan yang berlaku akibat pertempuran.

Jika dahulu mereka saling berbunuh-bunuhan tetapi yang pasti kini, pihak Yahudi dan Islam saling bantu membantu. Maka terjalinlah satu hubungan baik antara pihak Islam dan Yahudi di Khaibar.

Hubungan baik yang tidak memungkinkan lagi pihak Yahudi untuk melanggar sebarang perjanjian damai.

Ini kerana mereka tahu andai dilanggar maka buruk padahnya.

Said bin Zubair dipancung kerana menegur pemimpin zalim

Sejarah memaparkan pembuktian bagaimana tingginya nilai keilmuan yang dipegang oleh ulama walaupun terpaksa berhadapan dengan pemerintah yang zalim. Said bin Zubair adalah contoh terbaik untuk dijadikan teladan kepada semua intelektual dalam menegakkan kebenaran. Beliau seorang intelektual agama daripada kalangan tabi’in. Bapa beliau ialah Zubair bin Awwam ra. Oleh kerana beliau selalu mengeluarkan pandangan yang bercanggah dengan pihak pemerintah, maka beliau telah ditangkap untuk menghadap Gabenor Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi.

Banyak persoalan yang ditanya oleh Hajjaj kepada Said. Namun Said berjaya menjawabnya dengan tenang. Hajjaj menawarkan harta kepada Said, tetapi Said menolaknya dengan berkata: “Wahai Hajjaj! Apakah faedahnya harta yang demikian itu untuk menghadapi bencana akhirat nanti? Dengan apa pun caranya engkau menyeksa saya, nanti di akhirat engkau akan terima balasannya dengan lebih sakit dan lebih pedih lagi.” Hajjaj berkata lagi: “Apakah engkau tidak suka memohon keampunan saya? Saya sedia untuk memaafkanmu”. Said dengan tegas berkata: “Lebih baik saya memohon keampunan Allah SWT saja”.

Hajjaj begitu marah dan memerintahkan kepada pegawainya supaya membunuh Said. Said tersenyum mendengarnya. Maka Hajjaj berkata: “Mengapa kamu tersenyum?”. Jawab Said: “Saya hairan, mengapa engkau berani melawan Allah SWt.” Said segera ditelentangkan dan wajahnya menghadap ke langit. Mulut Said sentiasa terkumat-kamit menyebut nama Allah SWT. Melihat keadaan itu, Hajjaj memerintahkan supaya Said dibalikkan menghadap tanah.

Said segera membaca surah al-Anam ayat 79 yang bermaksud: “Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Allah SWT yang menciptakan langit dan bumi dengan condong kepada agama yang benar dan aku bukanlah termasuk orang yang mempersekutukan Allah”.

Setelah membaca ayat iu, Said memalingkan wajahnya ke arah kiblat. Melihat keadaan itu bertambah kuatlah kebencian Hajjaj dan segera memerintahkan pengawal supaya memalingkan wajahnya ke arah lain. Begitulah seterusnya sehingga leher Said dipenggal.

Sebelum dipenggal, Said sempat berdoa: “Ya Allah! Semoga saya ini adalah orang terakhir yang dibunuh oleh Hajjaj. Selepas hari ini, janganlah dibuka lagi kesempatan bagi Hajjaj untuk berbuat begini terhadap hamba-Mu”. Mendengar doa Said itu, Hajjaj hanya tertawa. Selepas satu minggu kematian Said, Hajjaj ditimpa penyakit gila dan dia mati dalam keadaan yang mengerikan.

Sebagai rumusannya, ambillah semangat Said untuk memartabatkan kembali dunia keintelektualan supaya nilai intelek itu dianggap seperti mutiara di lautan bukannya seperti batu-batu pasir yang bertaburan di serata tempat. Semangat ‘amanah terhadap ilmu’ harus terus disuburi di setiap dada golongan intelektual agar nilai ilmu itu tidak terus dipertikai oleh masyarakat sekeliling.

Tuesday, May 8, 2012

doa sahabat nabi yang dimakbulkan

Ya Allah, jangan kembalikan aku ke keluargakau, dan limpahkanlah kepadaku kesyahidan.”

Doa itu keluar dari mulut `Amru bin Jumuh, ketika ia bersiap-siap mengenakan baju perang dan bermaksud berangkat bersama kaum Muslimin ke medan Uhud. Ini adalah kali pertama bagi `Amru terjun ke medan perang, karena dia kakinya pincang. Didalam Al-Quran disebutkan: “Tiada dosa atas orang-orang buta, atas orang-orang pincang dan atas orang sakit untuk tidak ikut berperang.” (QC. Al-Fath:17)

Karena kepincangannya itu maka `Amru tidak wajib ikut berperang, di samping keempat anaknya telah pergi ke medan perang. Tidak seorangpun menduga `Amru dengan keadaannya yang seperti itu akan memanggul senjata dan bergabung dengan kaum Muslimin lainnya untuk berperang.

Sebenarnya, kaumnya telah mencegah dia dengan mengatakan: “Sadarilah hai `Amru, bahwa engkau pincang. Tak usahlah ikut berperang bersama Nabi saw.”

Namun `Amru menjawab: “Mereka semua pergi ke surga, apakah aku harus duduk-duduk bersama kalian?”

Meski `Amru berkeras, kaumnya tetap mencegahnya pergi ke medan perang. Karena itu `Amru kemudian menghadap Rasulullah Saw dan berkata kepada beliau: “Wahai Rasulullah. Kaumku mencegahku pergi berperang bersama Tuan. Demi Allah. Aku ingin menginjak surga dengan kakiku yang pincang ini.”

“Engkau dimaafkan. Berperang tidak wajib atas dirimu.” Kata Nabi mengingatkan.

“Aku tahu itu, wahai Rasulullah. Tetapi aku ingin berangkat ke sana.” Kata `Amru tetap berkeras.

Melihat semangat yang begitu kuat, Rasulullah kemudian bersabda kepada kaum `Amru: “Biarlah dia pergi. Semoga Allah menganugerahkan kesyahidan kepadanya.”

Dengan terpincang-pincang `Amru akhirnya ikut juga berperang di barisan depan bersama seorang anaknya. Mereka berperang dengan gagah berani, seakan-akan berteriak: “Aku mendambakan surga. Aku mendambakan mati: sampai akhirnya ajal menemui mereka.

Setelah perang usai, kaum wanita yang ikut ke medan perang semuanya pulang. Di antara mereka adalah “Aisyah. Di tengah perjalanan pulang itu `Aisyah melihat Hindun, istri `Amru bin Jumuh sedang menuntun unta ke arah Madianh. `Aisyah bertanya: “bagaimana beritanya?”

“Baik-baik , Rasulullah selamat Musibah yang ada ringan-ringan saja. Sedang orang-orang kafir pulang dengan kemarahan, “jawab Hindun.

“Mayat siapakah di atas unta itu?”
“Saudaraku, anakku dan suamiku.”
“Akan dibawa ke mana?”
“Akan dikubur di Madinah.”

Setelah itu Hindun melanjutkan perjalanan sambil menuntun untanya ke arah Madinah. Namun untanya berjalan terseot-seot lalu merebah.

“Barangkali terlalu berat,” kata `Aisyah.
“Tidak. Unta ini kuat sekali. Mungkin ada sebab lain.” Jawab Hindun.

Ia kemudian memukul unta tersebut sampai berdiri dan berjalan kembali, namun binatang itu berjalan dengan cepat ke arah Uhud dan lagi-lagi merebah ketika di belokkan ke arah Madinah. Menyaksikan pemandangan aneh itu, Hindun kemudian menghadap kepada Rasulullah dan menyampaikan peristiwa yang dialaminya: “Hai Rasulullah. Jasad saudaraku, anakku dan suamiku akan kubawa dengan unta ini untuk dikuburkan di Madinah. Tapi binatang ini tak mahu berjalan bahkan berbalik ke Uhud dengan cepat.”

Rasulullah berkata kepada Hindun: “Sungguh unta ini sangat kuat. Apakah suamimu tidak berkata apa-apa ketika hendak ke Uhud?”

“Benar ya Rasulullah. Ketika hendak berangkat dia menghadap ke kiblat dan berdoa: “Ya Allah, janganlah Engkau kembalikan aku ke keluargaku dan limpahkanlah kepadaku kesyahidan.”

“Karena itulah unta ini tidak mahu berangkat ke Medinah. Allah SWT tidak mahu mengembalikan jasad ini ke Madinah” kata beliau lagi.

“Sesungguhnya diantara kamu sekalian ada orang-orang jika berdoa kepada Allah benar-benar dikabulkan. Diantara mereka itu adalah suamimu, `Amru bin Jumuh,” sambung Nabi.

Setelah itu Rasulullah memerintahkan agar ketiga jasad itu dikuburkan di Uhud. Selanjutnya beliau berkata kepada Hindun: “Mereka akan bertemu di surga. `Amru bin Jumuh, suamimu; Khulad, anakmu; dan Abdullah, saudaramu.”

“Ya Rasulullah. Doakan aku agar Allah mengumpulkan aku bersama mereka,: kata Hindun