Tuesday, March 15, 2011

peperangan KHAIBAR

Punca meletusnya peperangan
Pada penghujung bulan Muharram tahun 7 hijrah telah berlakunya peperangan Khaibar . Ia berlaku di satu tempat yang bernama Khaibar iaitu sebuah tempat yang diduduki oleh Yahudi yang terletak kira-kira 80 hingga 100 batu utara Madinah. Sebab meletusnya peperangan ini adalah kerana setelah Rasulullah S.A.W membuat kajian mengenai tiga puak yang telah berperang dengan tentera Islam dalam peperangan Hudaibiah sebelum ini di mana hasilnya salah satu pihak telah mematuhi apa yang telah disepakati dan hanya tinggal dua puak sahaja yang belum menunjukkan sikap patuh dan taat iaitu yahudi dan kabilah an-Najdi.

Perkara ini dianggap begitu kritikal sehingga mereka benar-benar tunduk dan patuh kepada Daulah Islamiah dalam menjamin keamanan dan ketenteraman. Oleh itu perlu diambil tindakan segera walau pun terpaksa menumpahkan darah sehingga Islam mampu disampaikan.Yahudi yang berkubu di Khaibar merupakan antara mereka yang terlibat dan bersatu dengan musuh Islam yang lain dalam menyerang tentera Islam dalam peperangan Ahzab. Mereka juga merupakan penghasut yang menanamkan sikap permusuhan dalam diri bani Quraizah dalam menentang Islam.

Mereka juga merupakan orang tengah yang berhubung dengan puak munafik dalam membuat kacau terhadap Daulah Islamiah. Selepas itu sebab yang paling besar ialah sikap keras kepala mereka yang mengundang untuk berlakunya peperangan antara mereka dan tentera Islam. Sebagaimana maklum, sebelum ini masalah pengkhianatan dan pakatan yahudi dalam kawasan Madinah telah dapat diselesaikan oleh Rasulullah S.A.W dengan berlakunya beberapa siri penghalauan mereka dari Madinah.

Kita lihat di sini betapa kedegilan golongan yahudi terus berlaku semenjak nabi-nabi terdahulu sehingga zaman kita sekarang ini. Mereka tidak pernah tunduk dan patuh pada setiap perjanjian yang dibuat termasuk apa yang kita lihat sekarang dengan peristiwa yang berlaku di bumi Palestin semenjak pencerobohan pada 15 Mei 1948 iaitu 51 tahun sebelum ini.Jika di masa Rasulullah S.A.W menjadi pemimpin Daulah Islamiah di Madinah pun mereka melanggar perjanjian yang dibuat apatah lagi pada zaman kita sekarang di mana Daulah Islamiah tidak ada maka kejahatan dan kebiapan mereka lebih jelas dan terang.Kebiadapan mereka dipandang remeh oleh pemimpin sekular yang menganggap bahawa bumi Palestin adalah milik mereka bukannya milik umat Islam keseluruhannya.

Kita perlu ingat amaran daripada Sultan Abdul Hamid II ketika khilafah Uthmaniah begitu lemah namun dengan rasa bertanggungjawab beliau menolak permintaan daripada barat agar menyerah bumi Palestin kepada mereka. Baginda menyatakan bahawa bumi Palestin milik seluruh umat Islam dan untuk mengambilnya maka terpaksa melangkah mayat umat Islam terlebih dahulu. Kita juga perlu ingat kata-kata Sayyidina Umar al-Khottab ketika mula-mula membuka kota Baitul Maqdis daripada cengkaman kuffaryang berbunyi :" Kita merupakan kaum yang dimuliakan oleh Allah SWT dengan Islam, selagimana kita berpegang dengan Islam maka selagi itu kita akan dimuliakan tetapi jika kita meninggal Islam maka kehinaan akan menimpa kita".

Kekuatan musuh dan pakatan munafik

Yahudi di Khaibar mempunyai kubu-kubu yang kukuh dan memiliki lebih kurang 10 ribu tentera serta kelengkapan senjata yang banyak. Mereka merupakan pengkhianat dan pencetus huru-hara yang mesti dihancurkan sebelum bergerak lebih agresif dan bakal menggugat ketenteraman terhadap kerajaan Islam di Madinah. Oleh sebab itu, Rassulullah S.A.W telah mengambil tindakan segera dengan mengumpul bala tentera Islam untuk keluar ke Khaibar.Bilangan tentera Islam yang turut serta dalam peperangan ini ialah seramai 1600 orang dengan 2 ratus tentera berkuda dan bersama mereka mereka yang pernah turut serta dalam peperangan Hudaibiah. Sebelum itu Rasulullah S.A.W telah mengarahkan agar hanya mereka yang benar-benar ingin dan bersedia untuk keluar berperang sahaja yang turut serta dalam peperangan ini.

Ini merupakan satu strategi awal yang penting dalam menjamin sebarang kemungkinan buruk yang bakal berlaku jika mereka yang tidak bersedia untuk berperang turut keluar bersama mereka dalam peperangan ini.

Pada masa yang sama puak munafik yang diketuai oleh Abdullah bin Ubai telah menghantar surat kepada yahudi Khaibar tentang kemaraan tentera Islam ke tempat mereka untuk memerangi yahudi Khaibar. Apabila menerima berita daripada puak munafik maka yahudi Khaibar terus menghantar Kinanah bin Abu al-Hakik dan Hauzah bin Qais ke Ghatfan bagi tujuan meminta bantuan daripada munafik kerana puak munafik telah berjanji dengan yahudi Khaibar mengenai perkara ini sebelum ini serta mereka sepakat dalam menentang Islam.

Puak munafik memberi syarat iaitu mereka akan mendapat sebahagian daripada hasil tanaman Khaibar sekiranya tentera Islam berjaya ditewaskan.Inilah dia kejahatan yang jelas pada diri puak munafik di mana mereka hanya beriman pada mulut tetapi dalam hati mereka tersimpan dendam kesumat terhadap Islam.

Mereka merupakan musuh dalam selimut atau pun gunting dalam lipatan kepada Islam. Pergerakan mereka lebih sukar dibaca berbanding yahudi atau pun kuffar yang lain.

Pada zaman kita sekarang ini lebih ramai lahirnya puak munafik yang mengatakan bahawa mereka mahu juga kepada Islam sedangkan tindakan mereka adalah untuk melunturkan semangat jihad dan menguburkan Islam dalam jangka masa yang panjang dengan sistem sekular yang diamalkan.Ingatlah kata-kata mufti terakhir pada zaman Khilafah Uthmaniah yang menyatakan sekular merupakan revolusi kerajaan terhadap rakyat dan ia merupakan jalan atau sistem yang secara mudah akan membawa kepada murtad.


Peristiwa sepanjang perjalanan ke Khaibar


Rasulullah S.A.W terus mara menuju Khaibar melalui Bukit Asr kemudian Sohba' dan seterusnya turun ke sebuah wadi yang dipanggil ar-Raji' di mana jarak antaranya dengan Ghatfan adalah sehari semalam perjalanan. Mereka tiba di Ghatfan dan meneruskan perjalanan ke Khaibar bagi membuat perhitungan dengan yahudi di sana. Ketika mereka berada dipertengahan jalan maka terdengar suara di belakang mereka dengan suara ketakutan dan kebimbangan. Suara itu merupakan suara penduduk di kampung antara Ghatfan dan Khaibar yang mana mereka beranggapan bahawa tentera Islam mahu memerangi mereka tetapi sebenarnya adalah sebaliknya.Mereka terus mengambil tindakan dengan menjauhkan diri daripada tentera Islam dan Khaibar.

Rasulullah s.a.w memanggil dua orang yang bertanggungjawab dalam memberi petunjuk tentang jalan yang terbaik menuju Khaibar yang mana salah seorang daripada mereka bernama Husail.Ini bertujuan agar mereka dapat masuk Khaibar melalui sebelah utaranya. kata salah seorang daripada keduanya : " Saya akan menunjukkan kepada engkau wahai Rasulullah". Baginda S.A.W bersetuju untuk membenarkannya dalam menunjuk jalan yang terbaik sehinggalah mereka sampai dipersimpangan jalan yang bercabang. Dia berkata ;" Wahai Rasulullah! Ini merupakan jalan-jalan yang boleh dilalui untuk menuju ke destinasi yang dituju". Rasulullah S.A.W meminta agar dia menamakan setiap jalan-jalan itu lalu dia berkata :"Nama salah satu daripanya ialah Hazan". Maka baginda S.A.W tidak setuju untuk melalui jalan itu. Dia berkata lagi :" Nama jalan lain ialah Syas". Baginda turut tidak mahu melalui jalan itu. Dia memberitahu lagi bahawa jalan seterusnya bernama Hatob dan baginda S.A.W tetap tidak bersetuju untuk melalui jalan itu.Husail berkata bahawa hanya tinggal satu saja lagi jalan yang bernama Marhab maka Rasulullah S.A.w terus bersetuju untuk melalui jalan itu untuk menuju ke Khaibar. dari sini kita dapati bahawa strategi merupakan satu perkara penting dalam sesuatu tindakan apatah lagi peperangan walau pu ia nampak sesuatu yang kecil. Sebab itulah kata Sayyidina Ali : Kebenaran tanpa organisasi atau pergerakan yang tersusun rapi akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun strategi dan organisasinya.

Tentera Islam terus mara menuju ke Khaibar dan mereka bermalam pada malam itu di satu kawasan yang berdekatan dengan Khaibar.Ini adalah merupakan antara strategi dalam peperangan di mana Rasulullah S.A.W apabila tiba di satu tempat dalam sesuatu peperangan maka baginda S.A.W tidak akan memulakan perangan melainkan pada pagi keesokan harinya. Selepas fajar menyinsing maka tentera Islam terus menuju ke Khaibar di mana penduduk Khaibar tidak sedar akan ketibaan mereka pada pagi itu. Penduduk Khaibar keluar menjalankan kerja-kerja harian mereka seperti biasa tanpa merasakan bahawa tentera Islam sedang mara menuju ke arah mereka sehinggalah mereka terpandang kemaraan tentera Islam barulah mereka merasa terkejut lalu bertempiaran melarikan diri ke kampung mereka.Apabila tiba di Khaibar lalu Rasulullah S.A.W terus memerintahkan agar tentera Islam berhenti seraya berdoa kepada Allah SWT.Ketika hampir dengan sebuah kubu musuh lalu baginda S.A.W mengumpul bala tentera Islam di situ tetapi al-Hubbab bin al-Munzir telah bertanya kepada baginda S.A.W tentang tempat itu adakah ia merupakan wahyu atau pun sebaliknya kerana beliau tahu tentang selok-belok keadaan di situ. Beliau mencadangkan agar tentera Islam berpindah ke tempat lain kerana tempat itu begitu merbahaya disebabkan musuh berada berhampiran mereka iaitu dengan jarak lontaran anak panah sahaja dan mereka juga berada ditempat yang tinggi daripada tentera Islam.Tentera musuh mampu bergerak pantas dalam memecah-belahkan tentera Islam serta mampu menyerang hendap tentera Islam pada waktu malam dengan berselindung di sebalik pohon-pohon tamar yang banyak. Mendengar penjelasan ini lalu baginda S.A.W mengarah agar tentera Islam berpindah ke tempat yang lebih stategik dan selamat. Ini menunjukkan kepada kita bahawa seseorang pemimpin pada sesetengah keadaan perlu meminta dan mendengar pandangan yang terbaik daripada orang bawahan bagi menjamin kelancaran dan keberkesanan dalam sesuatu pergerakan terutama peperangan.

Perlantikan panglima perang dan meletusnya peperangan antara kedua pihak

Selepas itu Rasulullah S.A.W telah mengatur strategi perang seterusnya iaitu merancang untuk memulakan serangan selepas Subuh keesokan harinya. Keesokan paginya ketika mahu melantik panglima perang, baginda mencari-cari mereka yang layak dan akhirnya baginda bertanya tentang Sayyidina Ali bin Abu Tolib. Para sahabat mengatakan bahawa Sayyidina Ali sakit mata lalu baginda meminta agar beliau tampil ke hadapan. Dengan pertolongan Allah SWT selepas baginda memegang bahagian mata Sayyidina Ali maka matanya kembali pulih seperti tidak pernah sakit mata sebelum ini. Sayyidina Ali mengetuai bala tentera Islam dalam menentang musuh dan menawan kubu-kubu mereka di mana sebelum itu Rasulullah S.A.W telah berpesan agar beliau menjalankan amanah ini dengan baik dan apabila tiba di kawasan musuh maka serulah mereka kepada Islam terlebih dahulu. Beritahu mereka tentang kewajipan mereka terhadap Allah.Inilah ia kebaikan dan kebenaran Islam di mana ia tidak menyuruh agar menyerang musuh secara membabi buta tanpa memberi peluang kepada musuh untuk bertaubat atau pun berdamai dengan syarat patuh dan tunduk dengan perundangan Islam yang dilaksanakan dalam Daulah Islam walau pun mereka tidak memeluk Islam.

Islam bukan agama yang menghalalkan darah musuh tanpa sebab di mana serangan hanya boleh dilakukan apabila musuh degil dan tetap tidak mahu tunduk kepada Islam serta berusaha memeranginya.

Kita lihat sekarang ini Amerika Syarikat mahu menguasai dunia dan mahu setiap negara patuh dan tunduk kepada setiap arahn yang dikeluarkan. Begitu juga kita lihat bagaimana yahudi mahu menguasai dunia dalam jarak masa yang telah dirancangkan dengan terlebih dahulu membina sebuah pusat zionis antarabangsa di Palestin.

Begitu juga kita lihat kekejaman Serbia di Kosovo sekarang ini adalah bagi memastkan Islam tidak tersebar dan pengaruh Kristian terus kekal di Eropah dan usaha mereka dibantu oleh NATO dalam suasana mereka mengatakan bahawa mereka mahu menghentikan krisis Balkan.

Hindu mahu meluaskan pengaruhnya dengan mencetuskan kezaliman terhadap Kashmir dan begitulah seterusnya di mana masing-masing cuba mempengaruhi orang lain dengan caranya yang tersendiri.

Apakah kesalahan Islam apabila cuba mempengaruhi manusia sedangkan ia merupakan agama yang sebenar yang wajib dianuti oleh semua orang. Cuma cara Islam mempengaruhi orang lain jauh berbeza dengan cara ideologi atau pun agama lain dalam mempengaruhi manusia. Ia telah menggariskan cara dan matlamat sebenar berdasarkan kebenarannya dan juga kasih sayang serta keadilan yang perlu dihormati oleh setiap pejuang Islam.Islam tidak memaksa orang bukan Islam untuk memeluk Islam tetapi sentiasa membuka peluang kepada mereka untuk mengetahui tentang Islam.

Islam melarang kita mencaci agama mereka dan merobohkan gereja atau pun kuil mereka tetapi sebaliknya mengajak orang bukan Islam untuk berdiskusi tentang kebenaran Islam dan kesesatan mereka.

Tetapi masalah yang dihadapi sekarang di negara kita yang diperintah oleh pemimpin sekular yang sentiasa menggunakan Islam untuk tujuan politik semata-mata tanpa ada usaha pun ke arah pelaksaannya secara menyeluruh. Mereka turut berperanan besar dalam menakutkan orang bukan Islam tentang Islam dan juga terus membenarkan jenayah murtad berleluasa tanpa ada hukuman yang sewajarnya. Agensi-agensi agama serta media masa hanya digunakan untuk mengaburkan pandangan rakyat tentang Islam yang sebenar bagi menjaga kedudukan politik mereka bukannya digunakan sepenuhnya untuk menerangkan tentang Islam.

Mereka sendiri jahil tentang Islam dan ulama' upahan mereka hanya tunduk pada kata-kata mereka bukannya membantu mereka untuk menerangkan tentang Islam.Sampai bilakah ia akan terus berlaku?. Lakukanlah perubahan dengan kita menumbang kerjaan sesat dan zalim dan menggantikannya dengan kerajaan yang berteraskan Islam. Mengapa kita perlu takut dan terus gerun untuk menukar kerajaan yang ada. Lupakah kita tentang janji Allah untuk memberikan kita kemenangan di dunia dan akhirat jika kita membantu dalam menegakkan Islam?.

Mengapa orang bukan Islam boleh tunduk pada sistem penjajah yang mana mereka bukan warganegara kita sedangkan mereka takut untuk berada di bawah keadilan sistem Islam.

Ingatlah kata-kata ulama' bahawa seseorang itu akan memusuhi setiap apa yang tidak diketahuinya.Oleh itu orakkan langkah dan aturkan gerak dalam memastikan kejahilan umat Islam dan orang bukan Islam tentang Islam mampu ditangani.

Ingatlah bahawa perjuangan yang berteraskan Islam akan dibantu oleh Allah.

. Akhirnya tentera Islam dapat menawan kesemua kubu-kubu musuh kecuali dua kubu yang terakhir di mana penduduk dalam kedua-dua kubu ini menyerah diri. Akhirnya mereka keluar daripada kubu mereka dan meninggalkan bumi Khaibar dalam keadaan sehelai sepinggang. Selepas mereka meninggalkan kubu mereka maka tentera Islam dapati dalam kubu itu senjata yang begitu banyak disamping suhuf-suhuf daripada kitab Taurat. Selepas itu ada dikalangan yahudi yang menuntut suhuf tersebut lalu baginda S.A.W meminta agar diserahkannya kepada mereka. Dalam peperangan ini seramai 93 orang yahudi mati dan 15 tentera Islam gugur syahid.

Kita dapat melihat bagaimana kedegilan yahudi ini begitu jelas sehingga mereka terpaksa dihalau dari Madinah dan beberapa tempat sekitarnya walau pun mereka bukanlah suatu kaum majoriti pada masa itu. Mereka kini membalas dendam tetapi tidak mempunyai alasan kukuh dalam mengusir umat Islam dari tanahair mereka sendiri.

Berkahwin dengan Sofiyyah dan Cubaan meracun Rasulullah S.A.W

Dalam membahagi harta rampasan ini maka didapati ada sebahagiannya telah disorokkan oleh dua orang anak Abu al-Hakik di mana salah seoarang bernama Kinanah. Kedua-duanya telah dibunuh kerana kesalahan dan kedegilan mereka di mana Kinanah mempunyai isteri yang bernama Sofiyyah dan dia telah dikahwini oleh Rasulullah S.A.W setelah suaminya mati dan dia sendiri memeluk Islam.

Rasulullah S.A.W telah mengadakan sedikit majlis perkahwinan mereka yang mana Ummu Sulaim telah mengandam Sofiyyah. Pada suatu hari Rasulullah S.A.W terlihat bagaimana muka Sofiyyah kemerahan lalu bertanya mengenainya lalu dia memberitahu : " Wahai Rasulullah! Aku telah lihat sebelum ketibaan engkau ke kampung kami seperti bulan jatuh daripada tempatnya lalu jatuh kebilikku. Dan tidak demi Allah akau tidak menyebut tentang dirimu sesuatu. Ketika aku menceritakan kepada suamiku maka dia telah memukul mukaku. Suamiku berkata : Engkau berangan untuk mendapatkan raja di Madinah".


Diakhir peristiwa ini ada seorang perempuan telah menghidangkan satu bahagian daging kambing kegemaran Rasulullah S.A.W di mana ia diletakkan racun.

Di sini sekali lagi kita dapat melihat bagaimana Allah SWT sentiasa membantu rasulNya dengan perantaraan malaikat yang memberitahu tentang racun tersebut. Walau bagaimana pun Basyar bin al-Barra' bin Ma'rur yang berada bersama Rasulullah S.A.W telah memakan daging kambing itu lalu mati. Rasulullah S.A.W terus memanggil perempuan itu lalu bertanya mengenai tujuan sebenar dia meletakkan racun pada daging kambing itu.

Perempuan itu mengatakan bahawa dia ingin tahu tentang kerasulan baginda di mana jika baginda merupakan malaikat maka dengan sendiri baginda tidak akan menyentuh daging kambing itu dan jika baginda merupakan rasul maka baginda tidak akan makan daging itu kerana akan diberitahu oleh Allah SWT tentang racun itu. Mendengar jawapan perempuan itu lalu Rasulullah S.A.W memaafkannya.

Persilihan yang berlaku di sini adalah mengenai hukuman terhadap perempuan ini atas kesalahannya membunuh.Sebagaimana yang disebut oleh imam Muslim bahawa perempuan yahudi ini memeluk Islam selepas peristiwa racun itu maka Rasulullah S.A.W tidak membunuhnya.

post by:bicara muslim

0 comments: