Saturday, April 30, 2011

Hikmah Solat Dalam Sudut Kesihatan



1. BERDIRI (Anggaran Masa 60 saat)





  • Berdiri merupakan istirehat yang sempurna. ini kerana otot-otot di bahagian atas dan bawah belakang badan direhatkan. Cara ini juga dapat menghindarkan sakit tulang belakang dan membentuk personaliti fizikal yang sihat.


  • Pandangan mata ditajamkan dengan memfokus inti di tempat sujud. Bahagian atas dan bawah pusat otak disatukan untuk tujuan yang satu iaitu menghadap Allah S.W.T. Seterusnya akal, jiwa dan perasaan dibawa bersama menghayati bacaan al-Fatihah. Bacaan itu akan merangsang, membersih dan menguatkan jantung, tiroid, kalenjar pineal, pituatari, buah pinggang dan paru-paru.

2. RUKUK ( Anggaran Masa 12 saat)




  • Dalam situasi ini, darah dipam ke bahagian dada. Otot-otot di bahagian bawah belakang badan, paha dan betis akan tertarik sepenuhnya di samping menegangkan otot-otot di perut,abdomen (bawah perut) dan buah pinggang. Ini akan memberi kesan yang baik pada keseluruhan personaliti fizikal dan rohani.

3. IKTIDAL (Anggaran Masa 5 saat)




  • Semasa bangun dari rukuk (Iktidal), darah pada bahagian dada tadi akan kembali ke seluruh badan, membawa bersamanya toksin (racun dalam badan) ke hujung kaki dan tangan. Pada masa yang sama fikiran menjadi tenang dan badan akan terasa rehat.

4. SUJUD (Anggaran Masa 12 saat)




  • Mempercepatkan pengaliran darah ke bahagian atas badan, terutamanya pada bahagian kepala (mata, telinga dan hidung) dan paru-paru. Darah yang berkumpul akan membersihkan kandungan toksin di kepala.


  • Keistimewaan bagi ibu yang hamil ialah mengukuhkan kedudukan janin dalam rahim dan memudahkan proses kelahiran bayi. Lutut yang membentuk sudut tepat dapat menguatkan otot perut daripada menggeleber.


  • Sujud dalam beberapa saat akan membersihkan rongga pernafasan dan sistem pengaliran darah serta sistem saraf. Menyeimbangkan sistem saraf simpatetik dan saraf pra-simpatetik.

5. DUDUK




  • Posisi jari kaki yang berlipat (Termasuk cara melipatkan kaki ketika sujud) merupakan kaedah pengurutan refleksi terhadap saraf mata, saraf telinga, saraf di tengkuk dan keseluruhan bahagian kepala. Membantu dalam mengatasi masalah sakit pada bahagian kepala.


  • Cara jari dilipat juga akan membantu pembuangan toksin dalam hati dan menguatkan gerakan peritalsis usus besar. Ia membantu penghadaman makanan dengan menolak bahan makanan ke bawah.

...P/S Artikel ini hanyalah sebagai pengetahuan kepada kita semata-mata bagi menyedarkan kita bahawa agama Allah s.w.t adalah agama yang syumul menyeluruh untuk umat manusia. Setiap ajaran yang diperintahkan mempunyai kebaikan dan kafiatnya tersendiri yang mana tidak dapat menjangkau fikiran seorang manusia. Dikhuatiri jika terlalu taksub dengan amalan yang boleh menjaga kesihatan sahaja akan terlalai dari niat sebenar iaitu solat adalah kerana Allah Taala. Setiap yang kita lakukan perlulah disertai dengan niat kerana Allah Taala. InsyaAllah kehidupan duniawi dan ukhrawi sentiasa diredhai olehNya. Bersama-samalah kita menghayati setiap suruhan dan perintahNya agar kita dalam kalangan orang-orang yang soleh. Takbir!!! ALLAHUAKBAR...



0 comments: